Vue lecture

Il y a de nouveaux articles disponibles, cliquez pour rafraîchir la page.

Art et médias à Bâle

Les actrices et acteurs du monde de l’art ont pour habitude de se retrouver en juin à Bâle à l’occasion de sa foire. L’opportunité pour les institutions et fondations entre autres événements collatéraux de soigner tout particulièrement leur programmation.

Robert Longo, We are The Monsters (Four Parts), 2025, courtoisie des galeries Pace et Thaddaeus Ropac.

A Art Basel, les œuvres de grande taille sont rassemblées au sein de l’exposition Unlimited du Hall 1 où il arrive parfois que des galeries s’associent pour présenter un même artiste, comme c’est le cas avec les Pace et Thaddaeus Ropac avec l’installation de Robert Longo We are The Monsters. Celle-ci s’articule autour d’un film rassemblant des dizaines de milliers d’images d’information datant de ces douze derniers mois. Force est de constater que le climat politique international pèse sur l’événement où les prises de position, et plus encore les silences, font débats.

Yuri Pattison, Cloud Gazing (Americium), 2024, courtoisie de la galerie Labor.

C’est davantage de climat atmosphérique dont il est question au sein du Hall 2 sur le stand de la galerie Labor où l’œuvre en temps réel Cloud Gazing de Yuri Pattison simule des nuages en totale cohérence avec ceux présents au même instant dans le ciel de Bâle. C’est en observant l’atmosphère que depuis toujours nous tentons de prédire l’avenir avec une précision qui s’améliore au rythme de l’accroissement des puissances de calcul, en cette ère de l’émergence d’une informatique quantique !

Wade Guyton, Untitled, 2023-2024, vue d’exposition à la fondation Beyeler.

Parmi les artistes contemporains à l’honneur actuellement à la fondation Beyeler, Wade Guyton s’exprime ainsi sur le mur de la salle qui lui est dédiée : « Ce qui m’intéressait, c’était la manière dont on peut faire une peinture sans être peintre ». Car ce sont bien les créations d’une époque de productibilité mécanique extrême qui y sont accrochées. Ses références étant picturales plus que photographiques, c’est par couches que Wade Guyton aborde ses pièces, mais à l’écran, avant d’en confier la production à des traceurs grand format.

Julian Charrière, The Blue Fossil Entropic Stories 2, 2013, vue d’exposition au Musée Tinguely.

De son côté, le Musée Tinguely présente une exposition personnelle temporaire de Julian Charrière. Intitulée Midnight Zone, elle place le spectateur en immersion au sein de l’univers que l’artiste déploie des salles obscures en salles lumineuses, comme celle où sont présentés trois tirages de la série The Blue Fossil Entropic Stories où l’artiste s’en prend à un iceberg au chalumeau. On comprend que le réchauffement climatique est de notre responsabilités à tous au quotidien. Car s’il ne vient à personne l’idée de faire fondre sciemment la banquise, c’est pourtant ce que nous faisons depuis là où chacun d’entre nous se trouve en consommant de manière irraisonnée.

Steve McQueen, Bass, 2024, vue d’exposition à la fondation Laurenz Schaulager.

Dès l’entrée de la fondation Laurenz Schaulager, le public est une nouvelle fois plongé en immersion, par l’artiste Steve McQueen qui explique : « Ce que j’aime dans la lumière et le son, c’est qu’ils sont tous deux créés par le mouvement et la fluidité ». La quasi-totalité du monument baigne dans une lumière dont la couleur change imperceptiblement. A la mesure de notre monde qui, toujours, est en mouvement bien qu’il faille parfois prendre un peu de recul pour s’en apercevoir. Quant au son, c’est celui d’une guitare basse qui, lentement, égrène des notes amplifiées, ce qui a pour effet de ralentir nos déplacements dans l’espace de la fondation ainsi métamorphosé temporairement pour cette exposition tout simplement intitulée Bass.

Crosslucid, Dwellers Between the Waters, depuis 2023, vue d’exposition à la Haus der Elektronischen Künste.

Enfin, à la Haus der Elektronischen Künste, l’exposition D’autres intelligences présente l’installation immersive Between the Waters que les artistes du duo Crosslucid ont conçue et réalisée avec des intelligences artificielles génératives. Il y a de réelles correspondances entre ce qui est sculpté – à l’extérieur des images – et ce qui est généré – présenté en projection. De cet univers résolument organique convoquant le surréalisme se dégage une inquiétante étrangeté qui a été pensée par le duo en dialogue avec leurs machines. Car les artistes, depuis toujours, ont une appétence pour les outils, techniques ou technologies de leur temps.

Article rédigé par Dominique Moulon pour TK-21.

Play It Again, Paik



This exhibition, which emerged from music and television, stands before each viewer’s time. Like a montage, it allows viewers to skip through time and space, yet it also invites them to experience different directions of time by comparing the varying temporal flows within each work.... READ MORE...

Wearing Change, Locally A space with endless possibilities Cutting Edge: Hands-on drone art Cutting Edge: Avatars of Humanity Na...



What does a sustainable future in a big city look like? The Wild Future Lab in Nairobi showcases new paths for a renaturalized city through wearable, innovative artifacts made from local materials.

SHARESPACE explores new forms of collaboration between people, avatars, and AI in hybrid spaces. The focus is on connection, participation, and creative interaction, accompanied artistically by Ars Electronica Futurelab. One space, infinite possibilities.

In this issue, Horst Hörtner presents a project that shows how art, technology, and participation can come together: the Klangwolke 2012, in which swarms of drones were used for the first time and thousands of people became part of the production.

“Cutting Edge” is a new blog series in which Ars Electronica team members present outstanding artistic projects. In the first edition, Gerfried Stocker introduces a project that shows how technology can create closeness: In the ‘Avatar Robot Café,’ people with severe physical disabilities are integrated into everyday working life via robots.

As curator in residence of the ARKO-sponsored Curatorial Residency Program, Son Hyerim was on site during the jury weekend of the Prix Ars Electronica. In this guest article, she shares her personal reflections on this experience.

From the uncertainty of the present to the power of art – in conversation with Gerfried Stocker, we shed light on the theme of the Ars Electronica Festival 2025.

12 powerful stories are being presented by MKD x nextcomic from March 18 to April 27, 2025, bringing a breath of fresh air to the city and to us at the Museum of the Future.

Science is complex, science is slow. Projects that do not preach data and figures but stage experiences show how it can still be made exciting.

Oliviero Toscani (1942–2025) used art and advertising to challenge society. His legacy inspires us to rethink the status quo.

A space with endless possibilities Cutting Edge: Hands-on drone art Cutting Edge: Avatars of Humanity Navigating Panic: Notes fr...



SHARESPACE explores new forms of collaboration between people, avatars, and AI in hybrid spaces. The focus is on connection, participation, and creative interaction, accompanied artistically by Ars Electronica Futurelab. One space, infinite possibilities.

In this issue, Horst Hörtner presents a project that shows how art, technology, and participation can come together: the Klangwolke 2012, in which swarms of drones were used for the first time and thousands of people became part of the production.

“Cutting Edge” is a new blog series in which Ars Electronica team members present outstanding artistic projects. In the first edition, Gerfried Stocker introduces a project that shows how technology can create closeness: In the ‘Avatar Robot Café,’ people with severe physical disabilities are integrated into everyday working life via robots.

As curator in residence of the ARKO-sponsored Curatorial Residency Program, Son Hyerim was on site during the jury weekend of the Prix Ars Electronica. In this guest article, she shares her personal reflections on this experience.

From the uncertainty of the present to the power of art – in conversation with Gerfried Stocker, we shed light on the theme of the Ars Electronica Festival 2025.

12 powerful stories are being presented by MKD x nextcomic from March 18 to April 27, 2025, bringing a breath of fresh air to the city and to us at the Museum of the Future.

Science is complex, science is slow. Projects that do not preach data and figures but stage experiences show how it can still be made exciting.

Oliviero Toscani (1942–2025) used art and advertising to challenge society. His legacy inspires us to rethink the status quo.

Ars Electronica embodies a vibrant community in which art, technology and society merge. For us, society is more than just a concept – it is the dynamic interaction of people who jointly develop visions, find creative solutions and shape the future.

AI & Conflicts. Volume 02



The compilation of essays explores the tensions between, on the one hand, the promise of neutral and emancipating AI models and, on the other, the colonialist, prejudiced and extractivist nature of the technology

Cutting Edge: Hands-on drone art Cutting Edge: Avatars of Humanity Navigating Panic: Notes from Where Panic Becomes a Compass Th...



In this issue, Horst Hörtner presents a project that shows how art, technology, and participation can come together: the Klangwolke 2012, in which swarms of drones were used for the first time and thousands of people became part of the production.

“Cutting Edge” is a new blog series in which Ars Electronica team members present outstanding artistic projects. In the first edition, Gerfried Stocker introduces a project that shows how technology can create closeness: In the ‘Avatar Robot Café,’ people with severe physical disabilities are integrated into everyday working life via robots.

As curator in residence of the ARKO-sponsored Curatorial Residency Program, Son Hyerim was on site during the jury weekend of the Prix Ars Electronica. In this guest article, she shares her personal reflections on this experience.

From the uncertainty of the present to the power of art – in conversation with Gerfried Stocker, we shed light on the theme of the Ars Electronica Festival 2025.

12 powerful stories are being presented by MKD x nextcomic from March 18 to April 27, 2025, bringing a breath of fresh air to the city and to us at the Museum of the Future.

Science is complex, science is slow. Projects that do not preach data and figures but stage experiences show how it can still be made exciting.

Oliviero Toscani (1942–2025) used art and advertising to challenge society. His legacy inspires us to rethink the status quo.

Ars Electronica embodies a vibrant community in which art, technology and society merge. For us, society is more than just a concept – it is the dynamic interaction of people who jointly develop visions, find creative solutions and shape the future.

From world-famous buildings to a unique composer, the endless depths of the ocean and an Austrian export hit: How Ars Electronica uses innovative technologies to implement artistic ideas.

❌