Vue lecture
Maladroits, déviants, inutiles : les robots de Byungjun Kwon questionnent la machinisation du monde
Sung Hwan Kim, la mémoire dans la peau
Symbiotic Sense(s) part 2: lazy robots, AI-designed ceramics and cosmic radiations
Reconsidering the boundaries between self and other, human and machine, natural and artificial
« L’Héritage fossile » : extension 3D du monde de la BD
Photos from Rhizome's post
« Electric Dreams », l’exposition qui remonte aux sources de l’art numérique
La carrière de Nil Yalter en 5 œuvres-clés
Alexandre Cornet, déconstruction des non-dits coloniaux
Îles fantômes et mystérieuses disparitions : les œuvres énigmatiques de Stéphanie Roland
Wiiki, marche ou rêve
En studio avec Thomas Vanz : « Je suis à la recherche du code source »
INDEX, le laboratoire qui mène ses enquêtes en 3D
Donna Haraway, la science et Cronenberg : les 5 inspirations de Dana-Fiona Armour
Photos from Mute Magazine's post
« PIXELS » de Miguel Chevalier : que vaut la dernière expo du Grand Palais Immersif ?
Qui est Josep Poblet, architecte de lumière ?
La dernière exposition du Cube Garges se découvre la tête dans les étoiles
Apichatpong Weerasethakul, visions solaires
Electric Atmospheres – Ethereal architecture of urban datascapes
In collaboration with the Barcelona Supercomputing Centre and Altair Engineering, Richard Vijgen simulates the behaviour of the electromagnetic cloud from a single cell-phone in different urban environments and visualize how the electromagnetic waves are absorbed and reflected by their surroundings. The results reveal an invisible dimension of reality, a hybrid of architecture and data, as cathedrals of information.
Emergent Forms – AI conceptual shifts
This project uses iterative AI-generated imagery to explore model collapse, where AI drifts from original concepts over time. Reflecting on humanity’s reliance on technology, it highlights ethical concerns and risks of losing authentic connections to reality, challenging how AI shapes perception and truth.
Symbiotic Sense(s). Queer plants, polar bears and peatland
Sensing machines mapping the Arctic, hormone-altering vapour, sweating bacteria, songs from the swamps…. This year’s Open Fields Conference was packed with mind-blowing discoveries
Biennale Chroniques – Les voies secrètes du plaisir
En immersion aux GOBELINS, avec les futurs acteurs du numérique
En Belgique, il fait bon de créer : 10 artistes numériques à suivre
Silicon Valley, place des arts ?
BorisChimp504 “Red Spectrum” AV Live
The new AV Live performance Red Spectrum (by Boris Chimp 504) explores new territories and space dimensions by adding a new color dimension to the monochromatic vision and merging organic and two-dimensional visuals with the usual 3D geometric-hard edges aesthetic.
« Les immatériaux » : le jour où le Centre Pompidou a consacré l’art informatisé
Photos from Rhizome's post
En immersion aux GOBELINS, avec les futurs acteurs du numérique
En Belgique, il fait bon de créer : 10 artistes numériques à suivre
Silicon Valley, place des arts ?
Îles fantômes et mystérieuses disparitions : les œuvres énigmatiques de Stéphanie Roland
Wiiki, marche ou rêve
En studio avec Thomas Vanz : « Je suis à la recherche du code source »
Et si les technologies immersives redonnaient du sens à la fête ?
« Fin et début », l’expo qui invite à réfléchir sur les infrastructures sociales
Kambui Olujimi: North Star | Patty Chang and David Kelley: Beta Space
Join the Biofeedback Art-Research-Practice Network
À Madrid, l’art mémoriel du téléphone s’expose
Holly Herndon & Mat Dryhurst : 5 dates clés d’une carrière au service de l’expérimentation
Pourquoi faut-il absolument se rendre au Digital Body Festival ?
La dernière exposition du Cube Garges se découvre la tête dans les étoiles
Derrière l’IA générative, la violente réalité des travailleurs du clic
On y était : Maintenant Festival, les mutations du vivant
À l’Opéra de Paris, Hermine Bourdin fait danser les algorithmes
Carbon Technostructure – Materialising environmental impact of digital infrastructures
Carbon Technostructure is an interactive installation that materialises the often invisible environmental impact of digital infrastructures. By employing real-time data analysis and physical visualisation techniques, the project bridges the gap between the intangible nature of digital services and their tangible carbon footprint.
On fait le point : qu’est réellement Oasis, cette IA capable de générer un jeu vidéo en en temps réel ?
Alternative Clock – Time as a cultural artifact
Alternative Clock is a research project that examines “clock time” as a form of data, exploring how it governs lives and shapes the built environment, and a prototype of clocks that operate using diverse data inputs, offering new ways to experience and interact with time.